Oedeemtherapie

Wat is oedeem?

Oedeem is een overmatige ophoping van vocht in het weefsel tussen de cellen van het lichaam. Oedeem ontstaat door een verstoord evenwicht in aan- en afvoer van vocht. Net als de bloedbaan, waarin bloed circuleert, heeft het lichaam een lymfstelsel waar lymfe doorheen stroomt. Het lymfstelsel is vergelijkbaar met het stelsel voor de bloedsomloop. In tegenstelling tot de bloedcirculatie echter is het lymfstelsel alleen een afvoerend systeem. Het hele lymfesysteem valt gemakkelijk te vergelijken met een wegennet, met het vocht als auto’s. Als er teveel auto’s zijn en de wegen zijn intact, zullen de wegen de auto’s niet kunnen verwerken en ontstaat er een file. Is het aantal auto’s normaal maar zijn de wegen beschadigd, dan zal zich ook weer een file vormen. Door middel van kleppen in het lymfesysteem wordt ervoor gezorgd dat het vocht niet terug kan stromen. De spieren spelen een belangrijke rol als verkeersregelaar en zorgen door middel van aanspannen en ontspannen (bewegen) dat het vocht tegen de zwaartekracht in omhoog wordt gevoerd.

Behandeling

Oedeemfysiotherapie maakt gebruik van verschillende behandelvormen. De oedeemfysiotherapeut zal gebruik maken van manuele lymfdrainage, oefentherapie, ademhalingsoefeningen, tapen en adviezen met betrekking tot huidverzorging en leefregels. In sommige gevallen zal de oedeemtherapeut u doorverwijzen voor compressietherapie in de vorm van zwachtelen en later een therapeutisch elastische kous.

Wat is manuele lymfdrainage

Lymfdrainage is een normale natuurlijke functie in ons lichaam, die echter bemoeilijkt kan worden door ziekte, stress of als gevolg van een ongeval. In dit geval kan de drainage van de lymfe manueel (met de handen) geoptimaliseerd worden. De manuele lymfdrainage is een massagevorm, die erop gericht is het lymfstelsel te stimuleren. Deze stimulatie is nodig om het teveel aan vocht (zichtbaar en onzichtbaar oedeem) beter c.q. sneller via de lymfbanen af te voeren. Bij de manuele lymfdrainage volgens de methode Vodder wordt ritmisch een heel zachte, spiraalvormige druk uitgeoefend op de lymfklieren en lymfbanen, waarbij de richting wordt bepaald door de stroomrichting van het lymfstelsel. Op die manier kan al het ‘overtollige’ lichaamsvocht goed worden afgevoerd. De behandeling, waarbij de patiënt meestal ligt, vindt plaats bij een aangename temperatuur en in een uiterst ontspannen sfeer. Om dit laatste te bereiken wordt vaak verzocht tijdens de behandeling niet te praten. De duur van de behandeling is afhankelijk van de klacht en zal vrijwel pijnloos zijn. De behandeling begint, indien nodig, met een gesprek waarin onder andere duidelijk zal worden hoe het lichaam functioneert. De massage begint bij de lymfklieren in de hals (de basis), gevolgd door – afhankelijk van de klacht – de lymfklieren in de buikstreek, oksels, liezen en/of het gelaat. Heeft de patiënt klachten buiten deze lymfkliergebieden, dan zal daarop een gerichte specifieke behandeling volgen. Het bijzondere van de therapie van dr. Vodder is dat die niet alleen gericht is op de drainerende werking van het lymfstelsel, maar vooral op de voedende en zuiverende werking van al het lichaamsvocht. De manuele lymfdrainage volgens de methode Vodder is een zachte massagevorm en op het gehele lichaam toepasbaar. Ze heeft als doel de vochtdoorstroming te stimuleren en eventuele stagnatie op te heffen, de immuniteit (weerstand) te verhogen, de stress te verlagen en het hormonale stelsel te optimaliseren. De waterhuishouding wordt direct beïnvloed door de stimulatie van het lymfsysteem en indirect door het dempen van het verhoogd stressniveau in het lichaam.

Zwachtelen

Door middel van het aanleggen van zwachtels wordt van buitenaf een continue druk aangebracht die het uittreden van vocht tegengaat en de afvoer van lymfvocht ondersteunt. De zwachtels worden aangelegd als er nog geen stabiele situatie in de waterhuishouding is bereikt. Wanneer de omvang van de arm of het been stabiel is, kan een therapeutisch elastische kous worden aangemeten.

Lymf tape

Dit is een nieuwe techniek die bandageren/zwachtelen kan ondersteunen. Hierbij worden circulair dunne strookjes tape om het oedeemgebied gelegd. Deze tape wordt richting het gezonde afvoergebied aangebracht. De tape heeft een elasticiteit die gelijk is aan die van de huid. Door te bewegen tilt de tape de huid en onderliggend weefsel op en wordt het vocht afgevoerd. Het voordeel van deze tape is dat het prettiger aanvoelt dan bandageren, men zich beter kan bewegen en het ligt dun op de huid, waardoor men kleren en schoenen gemakkelijker aankrijgt. Deze tape kan tevens gebruikt worden om littekens beter te laten genezen.

De behandelbare klachten

De manuele lymfdrainage volgens de methode Vodder is toepasbaar bij zeer veel klachten, al dan niet in combinatie met andere therapievormen. Zo behandelen wij onder andere mensen met:

• Zwellingen (oedeem); bijvoorbeeld lymfoedeem, zwellingen na een ongeval of na een operatie
  • Verstuikingen
  • Bloeduitstortingen
  • Spierpijnen en spierletsels
  • Dystrofieën
  • Reuma (ontstekingen)
  • Slijtage
  • Klachten aan het zenuwstelsel; bijvoorbeeld MS, gezichtsverlamming, migraine
  • Klachten als gevolg van stress; bijvoorbeeld slapeloosheid, concentratieverlies, constipatie, diarree, hoofdpijn, vruchtbaarheidsproblemen
  • Keel-, neus-, en ooraandoeningen
  • Huidproblemen, bijvoorbeeld chronische eczeem, acné, littekens
  • Longaandoeningen, bijvoorbeeld chronische bronchitis, longemfyseem, astma
  • Bloedcirculatiestoornissen, bijvoorbeeld glaucoom, etalageziekte, open wonden
  • Orgaanklachten, bijvoorbeeld lever, nieren (allergieën), darmen (ziekte van Crohn) en de milt.