Chronische pijn

We spreken van chronische pijn wanneer pijnklachten langer dan drie maanden bestaan. Er is dan vaak geen een-op-een relatie (meer) met het oorspronkelijke letsel. Vaak zijn er meerdere redenen waarom de pijn blijft. Dit is in iedere situatie anders. Belangrijk is het om inzicht te krijgen in uw persoonlijke situatie.

Bij Fysiopraktijk Veluwse Poort in Ede wordt uitgebreid aandacht besteed aan chronische pijn en binnen het Medisch Centrum Veluwse Poort in Ede wordt multidisciplinair chronische pijn behandeld.

Fysiopraktijk Veluwse Poort biedt de volgende behandelingen aan voor chronische pijn:

Graded activity is een gedragsgeoriënteerde actieve behandeling van chronische pijn waarin een tijdcontingente, stapsgewijze opbouw centraal staat. Door de stapsgewijze opbouw van kracht en conditie wordt indirect positief invloed uitgeoefend op de pijnklachten. Houdingstherapie kan onderdeel van de training zijn. Duur: twee-drie maanden, frequentie: een tot twee keer per week. De fysiotherapeut en de paramedisch fitnessinstructeur werken samen en bieden maatwerk.

T.E.N.S. staat voor Transcutane Elektrische Neuro Stimulatie. Bij deze behandeling wordt met behulp van zwakke elektrische stroompjes de pijn verminderd. Het “verstoort” de zenuwgeleiding die maakt dat u pijn voelt. Het is mogelijk om een T.E.N.S.-apparaat te lenen om thuis te gebruiken.

Manuele therapie. Doel van manuele therapie is enerzijds het beter laten functioneren van de gewrichten en anderzijds houding en bewegingen verbeteren. De effecten van manuele therapie zijn vaak direct merkbaar; je voelt een verbetering van de bewegingsvrijheid en een afname van pijn. Bij chronische pijn wordt het beste resultaat behaald in combinatie met oefentherapie.

Pijneducatie houdt in dat we u vertellen – na een grondig onderzoek – wat voor soort pijn u heeft, wat er in uw lichaam gebeurt waardoor de pijn tot stand komt en welke factoren hier van invloed op zijn. Uit onderzoek is gebleken dat patiënten beter van pijn herstellen als ze hun pijn begrijpen.

Slaapproblemen kunnen de chronische pijn verergeren of onderhouden. Bij slaapproblemen kan de fysiotherapeut, die opgeleid is tot slaapcoach (Sanjin Azabagic), het slaapprobleem analyseren en behandelen. Belangrijke onderdelen van slaapcoaching zijn slaapeducatie, slaaphygiëne, ontspannings- en ademhalingsoefeningen. Voor meer informatie over behandeling van slaapproblemen klik hier.

Danstherapie. Fysiotherapeut en gediplomeerd dansinstructeur Bobbi van Kesteren combineert kennis en specifieke ervaring uit verschillende dansstijlen met fysiotherapie. Door middel van dans en muziek wordt er gewerkt aan balans, mobiliteit, kracht, coördinatie en houding. In de training wordt ook de creativiteit geprikkeld, zodat u uw eigen kracht en mogelijkheden kunt (her)ontdekken, met als resultaat dat u zich energieker, fitter en beter zult voelen.

Ontspanningstherapie geeft door middel van verschillende ontspanningstechnieken en ademtherapie grip op lichamelijke en mentale spanning.

Haptotherapie. Pijn heeft grote invloed op de relatie met ons lichaam, onszelf en onze omgeving. In de haptotherapie zoeken we naar herstel van deze relaties door te gaan voelen dat u meer bent dan de pijn. Door middel van ervaringsoefeningen en aanraken wordt er inzicht verkregen in hoe u met pijn, tegenslag, gevoelens en verlangens omgaat, welke aannames en patronen u heeft en hoe u in verbinding kunt blijven met uzelf en uw omgeving.

Voor multidisciplinaire behandeling van chronische pijn:  vraag uw therapeut voor meer informatie. In het folderrek vindt u hier een informatiefolder over.

Fysiopraktijk Veluwse Poort in Ede